Honnan tudjuk, hogy az, akihez ‘coaching’-ra megyünk nem egy kókler, sarlatán, hanem ténylegesen jó coach?
Ha olyan coach-hoz megyünk, akit nem valamilyen közeli ismerősünk ajánlott, bizony jogosan merülhet fel bennünk ez a kérdés. Hogyan tudjuk eldönteni, hogy nem idő- és ne adj Isten pénzpocsékolás, amire elszántuk magunkat?
A Nemzetközi Coaching Szövetség (Internationa Coaching Federation) a megalakulásakor létrehozott egy Etikai Kódexet illetve meghatározta azokat a kompetenciákat, amikkel egy Coach-nak rendelkeznie kell, amitől alkalmas lesz egy coaching folyamat végigvitelére.
Ebben a bejegyzésben folytatom a nyolc kompetencia felsorolását a második néggyel és mint az előző bejegyzésben, ebben is egy rövid magyarázattal. Későbbi bejegyzésekben fogom majd egyesével, részletesebben leírni az összes kompetenciát, hozzáfűzve az én saját nézőpontomat és azt, én hogyan tudom az adott kompetenciát képviselni. Nem célom „feltalálni a spanyol viaszt”, azaz nem csupán ismételni akarom a mások által már többszörösen leírt dolgokat, hanem hozzátenni magam.
Mindezt azért teszem, hogy bemutassam a saját coaching működésemet, bemutassam a coaching kompetencián keresztül saját magam. Remélem a leírtakon keresztül sikerül jobban megismerni engem és megalapozni egy közös munka, egy közös út első lépéseit.
Folytassuk hát a kompetenciákat (a pontos definíciót az ICF Magyar tagozatának ICF coaching kompetenciák oldaláról idézem):
5. Tudatosan van jelen
Teljes tudatossággal van jelen az ügyfélleI nyitott, rugalmas, megtartó és magabiztos kapcsolódásban.
Ez a kompetencia bár erőteljesen az úgynevezett „soft-skill-ek” közé tartozik, mégis elsajátításával, ennek birtokában egy jó eszközt kapunk egy coaching beszélgetés végigviteléhez. A tudatos, koncentrált figyelem segít elkapni a lényeget és ezáltal fókuszban tartani az ügyfelet. Az empátia segítségével erősítjük a bizalmat és biztonságos környezetet biztosítunk az ügyfélnek, hogy át- és megélje az érzéseit. Mindeközben a saját magunk magabiztosságát fel tudjuk használni arra, hogy ne vonódjunk be túlságosan az ügyfél érzelmei által és így a lehető legjobban tudjuk Őt segíteni a továbblépésben.
6. Aktívan figyel / hallgat
Egyaránt koncentrál arra, amit az ügyfél mond és nem mond ki, hogy teljesen megértse az ügyfél kommunikációját az ügyfél rendszereinek kontextusában, és hogy támogassa az ügyfél önkifejezését.
Ez a kompetencia tulajdonképpen az előzőből következik, arra épül, azt egészíti ki, arra alapoz. A kompetencia birtokában képesek vagyunk a megfelelő információt kinyerni az ügyfél mondandójából, megérteni a körülményeket, felismerni az ügyfél érzelmeit és mindezekre megfelelő választ adni, akár az elhangzottak összegzésével, akár olyan észrevételek visszatükrözésével, amiket a megfigyelt összefüggések alapján következtetünk. Mindezek használatával nem csak hallani de érteni is fogjuk az ügyfél által elmondottakat és azt is érszrevesszük, amit nem mondott el.
7. Előmozdítja a tudatosságot
Előmozdítja az ügyfél tanulását, valamint, hogy az ügyfél új felismerésekre jusson. Ehhez olyan eszközöket és technikákat használ, mint például a hatásos / erőteljes kérdezéstechnika, csendtartás, metaforák és analógiák.
Ez a kompetencia ha lehet így fogalmazni, a következő emelet az 5. és 6. kompetenciák fölött. Nélkülük nem ér semmit, a segítségével egy új szintre emelkedhetünk az ügyféllel való együttműködésben. A tudatosság segít koncentrálni, maximálisan az ügyfélre koncentrálni, míg az aktív figyelem segítségével meghalljuk és megértjük az ügyfél által elmondottakat. Ennek a kompetenciának a birtokában pedig az ügyfelet segítjük a tudatosságban, megfelelő kérdések feltételével szembesítjük őt saját magával és a ki nem mondott, de a tudatalattiban ott mozgó gondolatokkal.
8. Elősegíti / facilitálja az ügyfél fejlődését
Partnerségben az ügyféllel cselekvéssé alakítja a tanulást és a felismeréseket. Odafigyel arra, hogy fejlődjön az ügyfél autonómiája / önrendelkezése a coaching-folyamatban.
Ezen utolsó kompetencia pedig a hab a coaching tortán. Hiszen a korábbiak mit sem érnek, ha az ügyfél nem jut el oda, hogy maga fogalmazza meg azt, honnan indult, hol tart most és hogyan akar továbbhaladni. Hiszen a coaching folyamat …
arra inspirálja az ügyfelet, hogy szakmai és személyes szempontok alapján a legtöbbet hozza ki önmagából.
Ha tehát erre nem vagyunk képesek, hiányzik belőlünk ez a kompetencia, pont a coaching lényege marad el. Ennek birtokában viszont képesek vagyunk az ügyfelet bíztatni, támogatni abban, hogy ismerje meg magát a folyamat során és tudjon önállóan és felelősen tovább lépni.
Ez volt a második négy ICF kompetencia röviden ismertetve. A következő bejegyzésekben részletesen írok majd az egyes kompetenciákról, arról, hogy én hogyan alkalmazom őket és hogyan jelennek meg az általam vezetett coaching folyamatokban.