Három kívánság és a User Story

Van egy kedvenc mondásom:

Vigyázz mit kívánsz, mert a végén még teljesül!

Én magabiztosan kijelenthetem, hogy sok olyan kívánságom volt már az életemben, ami teljesült, és a következményeket figyelembe véve most azt gondolom, inkább hallgattam volna …

„Amikor megtudtam, hogy a lányom gyermeket vár, viccesen azt mondtam Neki, hogy remélem, a Te gyereked kétszer olyan rossz lesz, mint amilyen Te voltál kis korodban … akkor még nem gondoltam arra, hogy az unokámra én is fogok majd vigyázni …”

Ismeretlen nagymama

Elgondolkodtam, mi lehet az alapja annak, hogy a kívánságaink félre visznek minket és nem azt az eredményt hozzák, amire számítunk? Három dolgot figyeltem meg, ami visszatérő elem volt a kívánságoknál.

Az első minta a következmények feltérképezésének és a valós cél megfogalmazásának hiánya. Ahogy a nagymama is szembesült kívánságának gyümölcsével, a kis rosszcsont unokával, rájött, hogy bizony, magának is kívánt rosszat, nem csak a lányának. Amikor szeretnénk valami konkrét célt elérni, érdemes töprengeni azon, hogy ez hosszú távon mit fog jelenteni a mi életünkben, milyen hatással lesz a mi életünkre és milyen hatással a környezetünkre. Továbbá, ha hatással van a környezetünkre, akkor erre hogyan fog reagálni a környezetünk és maguk a reakciók hogyan fognak ránk hatni. Előfordulhat ugyanis az is, hogy bár rövid távon jól járunk, hosszú távon a környezetünk reakciói, a bekövetkezett változások hátrányosan érintenek minket és a végén rosszabb helyzetbe kerülünk, mint amilyenben eredetileg voltunk. Ha tehát pontosítjuk azt, hogy hova és miért akarunk eljutni rövid és hosszú távon mit is szeretnénk igazán és miért, pontosabb lehet a kívánságunk.

A második visszatérő minta a megfelelő paraméterek hiánya, azaz az, hogy mit is akarunk pontosan. Ezt a mintát szemlélteti nagyon jól a Bájkeverő (Bedazzled) című film, amiben az Ördög (Elizabeth Hurley) megkörnyékez egy ártatlan férfit (Brendan Fraser) akinek felkínálja, hogy a lelkéért cserébe teljesíti hét kívánságát. A vígjátékban aztán az Ördög mindig tesz egy kis csavart a kívánságokba (gazdag, befolyásos férfi -› drogbáró) ami mindig vakvágányra tereli a férfit. Fontos tehát, ha el szeretnénk érni valamit, akkor pontosítsuk annak a paramétereit, azaz mit is jelent az, amit mi kívánunk. Mit fog jelenteni az, amikor azt mondjuk, teljesült a kívánságunk, milyen feltételeknek kell igaznak és melyeknek hamisnak lennie.

A harmadik, amit többször tapasztaltam, hogy nem a megfelelő időben teljesült a kívánságom, vagy azért mert nem álltak rendelkezésre még olyan dolgok, amik „sikeressé” tehették volna a kívánságom, vagy azért mert volt valami, ami a kívánság sikerét lehetetlenné tette. Az egyik ilyen kívánságom az volt, hogy legyen a kertünkben egy grillező és tűzrakó, értelemszerűen grillezéshez és bográcsozáshoz. Ez a kívánságom teljesült is, egy alkalommal sikerült egy profi, sok elemes ‘grill station’-t nagyon kedvező áron beszereznünk, ezzel párhuzamosan elkészült a kertben egy tűzrakó is. Két problémával is szembesültem. A grillező egyik felét nem tudtam és azóta se tudom használni, mert gázpalackkal működik, viszont olyan palackot, ami ehhez kell, nem tudtam beszerezni akkor, amikor megvettük a grillezőt. Így egy lényegi elem hiányzott. A tűzrakóval hasonlóan jártam. Hiába áll ott a kertben, nem találjuk a megfelelő időt arra, hogy kihasználjuk és itt is hiányzik egy hozzávaló: a bogrács.

Egy kedves ismerősömmel – aki történetesen szakmabeli – történő beszélgetés közben jött elő a kívánság megfogalmazása és rögtön beugrott egy gondolat. Mennyivel viccesebb lenne, ha a kívánságainkat User Story formájában fogalmaznánk meg?! Mert hogyan is néz ki egy User Story:

  • Van egy jó leírása, amiben meg van fogalmazva pontosan és szabatosan, hogy KINEK, MIT és MIÉRT szeretnénk megvalósítani.
    A kívánság esetében – ha magunknak kívánunk – a KINEK egyértelmű, de ezzel a részlettel valójában bárki javára megfogalmazhatjuk a kívánságunk. Fontos, hogy a MIT (ez a korábban félresiklott kívánságok teljes szövege) szeretnénk mellett pontosan meg tudjuk határozni a MIÉRT-et is, hiszen a MIÉRT sokszor befolyásolja és meg is változtathatja a MIT-et vagy akár a KINEK-et is.
  • A jó User Story-nak van Acceptance Criteria-ja is, azaz pontos, mérhető kritériumai, amelyek alapján a User Story-t „kész”-nek lehet nyilvánítani, és amely meghatározza, hogy a User Story eredménye milyen elvárásoknak kell megfeleljen.
    A kívánság esetében az Acceptance Criteria segítségével jól meg tudjuk határozni azt, hogy mikor leszünk elégedettek és mikor tudjuk boldogan kijelenteni, hogy a kívánságunk teljesült.
  • Végül egy User Story-t csak akkor kezdünk el (természetesen ideális körülmények között) ha teljesülnek a DoR, azaz Definition of Ready -ben leírt feltételek.
    A kívánság esetében ez pedig lehet egy plusz félmondat, hogy akkor szeretnénk a kívánság teljesülését, ha a meghatározott előfeltételek igazak.

A kívánságaink tehát akkor lesznek sikeresek, akkor fogunk tudni tényleg jókat kívánni, ha azokat tudatosan és körültekintően fogalmazzuk meg. És nem utolsó sorban bízunk a kívánság teljesítőjének jóindulatában, hogy például a „Legyen világbéke!” kívánságunkat nem úgy fogja értelmezni, hogy az emberiség eltűnik a Földről 😉

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük